Gagel / trio panta rhei / ThePianoforteTrio –  Zapping Schostakowitsch  

Frank Niehusmann/ Hainer Wörmann – Kabel


Go to the mailorder page

Sound sample

This first ever vinyl LP on NURNICHTNUR will be released on September 01, 2019.

6 tracks
26 minutes

Recorded live in concert December 15, 2017 at MIB Bremen

Frank Niehusmann (Computer) https://www.niehusmann.org/vita
Hainer Wörmann (E-Guitar) https://www.musikerinitiative-bremen.de/musikerinnen/hainer-w%C3%B6rmann

aufabwegen: https://www.aufabwegen.de/magazin/?p=6332

  Hat sich Wörmann kürzlich auf ///Arte ///gedacht: Mensch, der Eric Burdon, was für'n Viech? Hat Niehusmann gestern auf ///BR ///über Janis Joplin geweint? Sind ihre Sensationen des Ungewöhnlichen die Alternative zur Gewöhnlichkeit des Sensationellen? Sechs Stücke improvisierter elektroakustischer Musik mit Computer und E-Gitarre, die Wörmann, ein verschmitzter, mit allen Wassern der Plinkplonk-Premier-League gewaschener Typ mit schneeweißer Kuppe, mit allen möglichem Zeug traktiert, während sein Partner mit digitalen Kürzeln flippert, schneller als man mit den Ohren folgen kann. Niehusmann, ganz intellektuelle Bowlingkugel, hat zuletzt abgeräumt mit 'Blast!', einer audiovisuellen Komposition über das Ruhrgebiet als Abbruchunternehmen. Hau weg den Industrieruinenscheiß! Auch da kann man nicht schnell genug blinzeln zur gurrenden, untergründig flüsternden Bassklarinette von Angelika Sheridan und dem Geknatter des Esseners, der mit Jg. 1960 das Vorher-Nachher im Pott wohl aus eigener Anschauung kennt: die Brieftauben der alten Kumpel und die slapstickkomisch gesprengten Fördertürme und umsackenden Beton-Saurier. Den einen Hartz 4 oder Umschulung, den andern Spielmaterial und Gegenstand philosophischer Betrachtung. Als Spiel mit Wooshes wie mit Tonband, ähnlich Jérôme Noetinger, mit abruptem Push & Pull. Einerseits. Und dazu metalloide Äktschn, gewischt und geplinkt. Oder geknurpst und gebratzelt wie mit Styropor oder Luftpolsterfolie, zu sausendem oder abrupt gezerrtem Sound und in perkussiver Rasanz, die verwischt, ob das noch die Gitarre oder schon der Computer ist. Das Händische ist abstrahiert in geräuschiger Verwerfung, das Elektronische dafür geradezu tachistisch bewegt, als Kontrast aus drahtiger Härte und quasi-liquider Schlüpfrigkeit. In seiner mad-moviesken Quickness zu schnell für das Auge, aber als quick und komisch, schnell und hell, durchgeknallt und kitzlig, itchy 'n' scratchy doppelt komisch. Wird da ein Frosch rasiert, bevor er elektrogeschockt wird? Wird da die Zeit gerafft, damit auch die, die nicht so auf Draht und hell auf der Platte sind, noch den Witz raffen? Dass die beiden Pixler, Knarzer, Scratcher da lächeln, hat jedenfalls seinen guten Grund. [BA 103 rbd]/  

NurNichtNur is a label located in the German of Kleve, as it happens not too far away from the Weekly headquarters, and they have been active since the early '80s. Mainly with cassettes and CD/CDR releases, so it seems that this LP is the first-ever LP release this label is doing. On it, we find Frank Niehusmann at the computer and Hainer Wörmann on the electric guitar. Add that to the fact that the label is known for releasing improvised music, you may have an idea where this is going, but I hasten to say: you might also be a bit wrong. It has very much to do with the way these two gentlemen play their instruments. There is, of course, no traditional way of playing the laptop. Niehusmann is a man who loves some wild action; whatever he sticks into his laptop sound-wise, it comes out at a furious rate. He races through his sound files, pitching them up and down, con furioso, and nothing can be recognized. The press text that his "sounds often reveal his origins in the Ruhr industrial area", but listening to this music wasn't that revelatory. Hainer Wörmann, of whom I didn't hear before (unlike Niehusmann; Vital Weekly 1053, 567, 523, 510 and 378) apparently likes to play his electric guitar in similar vein, using all sorts of material (small motors, brushes, bows, plastic forks, quark boxes, polystyrene, paper, biscuit boxes and such like), arriving at a similar hectic sound as Niehusmann. That leads to some highly vibrating music here, full of energy. The three pieces on the first side are short (altogether some eleven minutes), which is a pity as they work like punk rock laptop to me, and I wish there was some more. There are also three pieces on the other, all of which are a bit longer, and here the curious thing happens in which everything winds down throughout the three pieces and 'Kabel 6' becomes slowly a drone-like piece; all the machines are now in decay and slowly on their way out. There is an interesting narrative aspect to it all, I'd say. This is a great record! It gave me a lot of energy!

Frans de Waard, Vital Weekly 1198 (2019-009-09) http://www.vitalweekly.net/1198.html

 

... Kabel is an unabashed noise-fest ...

Kabel is most concerned with the place of clunky guitar strings and slides within the computer's whistles and granular synthesis. Throughout, electronic tingles and machine-gun-like power vibrations from Niehusmann provide spurts of percussive and horn-like vibrations that brush up against quick metallic chording from the guitarist. The most spectacular of these interactions occur on the linked "Kabel 3", "Kabel 4" and "Kabel 5". The first two define the limits of quicksilver programming, with computer-created honks, whistles and blasts contributing to a climax that sounds like a combination of a big city traffic jam and an explosion at a computer repair shop. Bubbling electricity and band saw-like power surges characterize "Kabel 5", so much so that when Wörmann's slurred fingering and detours into picking along the neck and below the bridge, an unexpected humanity enters the piece.

Ken Waxman /JazzWord 2019-12-08

http://www.jazzword.com/one-review/?id=130086

 
back